Blogg

Hur engagerade är vi i det vi köper?

I takt med att dagens kommunikation och även konsumtion de senaste åren har börjat gå fortare och fortare, kräver detta även en snabbare frekvens av leverans från modeindustrins sida. Vi kräver helt enkelt ett snabbare gensvar även när vi konsumerar, och även när vi konsumerar mode. Eller sonderar terrängen – fönstershoppar – för att kanske i framtiden konsumera.
 Här finns info om shopping.

En följd av denna snabbare lansering är också – logiskt nog – att reorna blir fler. Ju fler nyheter som släpps, desto fler äldre plagg måste bort för att ge plats åt de nyare plaggen. De större reorna är alltså flera, men samtidigt verkar det nästan alltid finnas en mindre rea som ständigt är pågående, i något mindre hörn av affären. Gör detta rean som sådan mindre exklusiv? Blir vi mindre benägna att engagera oss i rean, köa innan butiken öppnat och dylikt, för att kunna haffa just det vi spanat på? Blir vi mindre sugna på att ”passa på” när det där exklusiva tillfället kanske inte är så exklusivt längre?